Dark Mode On / Off

Zöld tea és amit tudni kell róla

A zöld tea évezredek óta ismert, még a kínai kultúrából. Gyerekként a szánkban a menzás íze a grúz Earl grey teához szokott, míg a zöld tea naturális íze egy újszerű élmény volt, mikor Európában teret kezdett hódtani.

Származása

Egy csésze zöld tea télen és nyáron is üdítőleg hat a szervezetünkre. Nem véletlen, hogy a keleti bölcsek számára is csodaszerként volt használatos, s ma is nagy becsben tartjuk számos jó tulajdonsága miatt. Több száz évvel ezelőtt egy buddhista szerzetes ismerte fel először a frissítő erejét. A zöld tea pozitív hatásairól már a XII. században könyv jelent meg, és a mai kutatások jóvá is hagyták ezeket. Az 1500-as években került Európába, s az európai orvoslásban is kezdték alkalmazni a szervezetre kedvező hatása miatt.


A zöld tea is a Camellia sinensis örökzöld cserjéről származik, épp úgy, mint a fekete, vagy a fehértea. Ez a növény kisebb fává is megnőhet, de visszametszik bokor méretűre. A jó minőségű zöld tea ellenőrzött teaültetvényekről kerül az üzletekbe. Ezek az ültetvények ipari létesítménytől távol esnek, de a tengerparthoz közel vannak. Az ültetvényeken nem használnak vegyszerezést, kizárólag természetes növényvédő módszerekkel óvják meg a cserjéket. A jó minőségű vegyszerektől, nehézfémektől mentes. Szüretelése gépesítés nélkül, kézzel történik, hogy megóvják a levelek épségét. A növény felső rügye alatti levelekből készül a zöld tea. Ezeket a leveleket fonnyasztás után gőzölik, enyhén pörkölik, így a sejtek érintetlenek maradnak.

A feldolgozása, csomagolása az ültetvények melletti üzemben történik, tehát egyenesen az ültetvényekről kerül a csészénkbe.
Alapvetően Kínából és Japánból származik, de India és Sri Lanka területén is jelentős a termesztése. A tea minőségét és aromáját a származási helye, az ültetvény fekvése és éghajlata, az ültetvény talaja és a betakarításának módja határozza meg. A Japán íze kissé fűízű, a Kínai füstös, kesernyés ízű, míg az Indiai gyümölcsösen friss aromájú.

A zöld tea hatóanyagai, hatásai

Remek immunerősítő. A polifenol tartalmának köszönhetően vírus- és baktériumölő tulajdonságú, ezért ellenállóbbá teszi a szervezetet. C-vitamin tartalma is hozzájárul az immunrendszer erősítéséhez.

A rákmegelőző hatása már régen ismert. Ez az antioxidáns tartalmának köszönhető. Ezek közömbösítik a káros szabad gyököket. A polifenolok pedig a daganatképződést illetve daganatfejlődést, valamint az áttétek kialakulására vannak jó hatással.

Kedvezően hat a szív- és érrendszeri betegségekre, mivel elősegíti a koleszterinszint csökkenését. A polifenolok hatására javul a vérkeringés is, és kisebb lesz az esélye a vérrögök kialakulásának.

A zöld tea méregteleníti a szervezetet. Napi 2 liter elfogyasztása szinte kimossa a méreganyagokat, de a méregtelenítő hatását fokozzák a benne található vitaminok: C-vitamin, B2, D és K vitamin, illetve a karotinoidok, és kis mennyiségben a magnézium és szelén.

Nagy mennyiségben tartalmaz káliumot, mely az egészséges izomműködést támogatja. De a káliumtartalma miatt a veseelégtelenségben szenvedőknek nem ajánlott a fogyasztása.

A fogszuvasodás ellen is véd a kutatások szerint. A benne lévő katechin jelentősen gátolja a szájban lévő baktériumok cukorátalakító tevékenységét. Fluor tartalma állítólag erősíti a fogakat. Fogyasztása nem ajánlatos cukorral, mert akkor teljesen elvész a fogszuvasodást gátló hatása.

A zöld tea koffeint is tartalmaz. Míg a kávé koffeintartalma a gyomorban szívódik fel, így lökésszerűen hat a szervezetre, de hatása rövid ideig tart. A koffeintartalma a belekből szívódik fel, így élénkítő hatása később jelentkezik, viszont tovább tart.

Remek zsíroldó hatású. Naponta háromszor egy csésze tea elfogyasztása az étkezések után, s havonta egy-két kilóval csökken az ember súlya. A gyomorba került zsíros ételek lebontásában játszik nagy szerepet, segíti az emésztést.

A zöld tea csökkenti az agyvérzés kialakulásának esélyét, és jót tesz a migrén ellen.

Komoly klinikai kutatások bizonyítják, hogy a zöld tea rendszeres fogyasztása segít az Alzheimer-kórral járó hanyatlás lassításában, megállításában.

A zöld tea fogyasztásáról

Nagyon sokat veszít a hatóanyagaiból, ha forrásban lévő vízbe tesszük bele, így ajánlatos 60 és 80 fok közötti hőmérsékletű vízben áztatni. Áztatási ideje másfél perctől öt percig terjedhet, majd szépen lassan kortyolgassuk. A zöld tea jellemzője, hogy többször is ki szabad áztatni. Általában kétszer, de van olyan, amit 4-5 alkalommal is fel lehet használni. Többszöri felhasználáskor növeljük az áztatási időt.
Rendkívül alkalmas a napi folyadékmennyiség bevitelére télen és nyáron egyaránt.

Hasonlóan érdekes natúrkozmetikummal kapcsolatos témákat olvasnál? Csatlakozz Facebook oldalunkhoz!

Ajánlott cikkek

What Our Clients Say
66 vélemény

You have successfully subscribed to the newsletter

Hupsz....valami elromlott. Kérjük, próbáld újra! :)

A Kertportál az általad ezen az űrlapon megadott információkat arra használja, hogy kapcsolatba lépjünk veled, valamint frissítéseket és kertészeti tippeket küldjünk neked.