Zöld tea és amit tudni kell róla

A zöld tea évezredek óta ismert, még a kínai kultúrából. Gyerekként a szánkban a menzás íze a grúz Earl grey teához szokott, míg a zöld tea naturális íze egy újszerű élmény volt, mikor Európában teret kezdett hódtani.

Származása

Egy csésze zöld tea télen és nyáron is üdítőleg hat a szervezetünkre. Nem véletlen, hogy a keleti bölcsek számára is csodaszerként volt használatos, s ma is nagy becsben tartjuk számos jó tulajdonsága miatt. Több száz évvel ezelőtt egy buddhista szerzetes ismerte fel először a frissítő erejét. A zöld tea pozitív hatásairól már a XII. században könyv jelent meg, és a mai kutatások jóvá is hagyták ezeket. Az 1500-as években került Európába, s az európai orvoslásban is kezdték alkalmazni a szervezetre kedvező hatása miatt.


A zöld tea is a Camellia sinensis örökzöld cserjéről származik, épp úgy, mint a fekete, vagy a fehértea. Ez a növény kisebb fává is megnőhet, de visszametszik bokor méretűre. A jó minőségű zöld tea ellenőrzött teaültetvényekről kerül az üzletekbe. Ezek az ültetvények ipari létesítménytől távol esnek, de a tengerparthoz közel vannak. Az ültetvényeken nem használnak vegyszerezést, kizárólag természetes növényvédő módszerekkel óvják meg a cserjéket. A jó minőségű vegyszerektől, nehézfémektől mentes. Szüretelése gépesítés nélkül, kézzel történik, hogy megóvják a levelek épségét. A növény felső rügye alatti levelekből készül a zöld tea. Ezeket a leveleket fonnyasztás után gőzölik, enyhén pörkölik, így a sejtek érintetlenek maradnak.

A feldolgozása, csomagolása az ültetvények melletti üzemben történik, tehát egyenesen az ültetvényekről kerül a csészénkbe.
Alapvetően Kínából és Japánból származik, de India és Sri Lanka területén is jelentős a termesztése. A tea minőségét és aromáját a származási helye, az ültetvény fekvése és éghajlata, az ültetvény talaja és a betakarításának módja határozza meg. A Japán íze kissé fűízű, a Kínai füstös, kesernyés ízű, míg az Indiai gyümölcsösen friss aromájú.

A zöld tea hatóanyagai, hatásai

Remek immunerősítő. A polifenol tartalmának köszönhetően vírus- és baktériumölő tulajdonságú, ezért ellenállóbbá teszi a szervezetet. C-vitamin tartalma is hozzájárul az immunrendszer erősítéséhez.

A rákmegelőző hatása már régen ismert. Ez az antioxidáns tartalmának köszönhető. Ezek közömbösítik a káros szabad gyököket. A polifenolok pedig a daganatképződést illetve daganatfejlődést, valamint az áttétek kialakulására vannak jó hatással.

Kedvezően hat a szív- és érrendszeri betegségekre, mivel elősegíti a koleszterinszint csökkenését. A polifenolok hatására javul a vérkeringés is, és kisebb lesz az esélye a vérrögök kialakulásának.

A zöld tea méregteleníti a szervezetet. Napi 2 liter elfogyasztása szinte kimossa a méreganyagokat, de a méregtelenítő hatását fokozzák a benne található vitaminok: C-vitamin, B2, D és K vitamin, illetve a karotinoidok, és kis mennyiségben a magnézium és szelén.

Nagy mennyiségben tartalmaz káliumot, mely az egészséges izomműködést támogatja. De a káliumtartalma miatt a veseelégtelenségben szenvedőknek nem ajánlott a fogyasztása.

A fogszuvasodás ellen is véd a kutatások szerint. A benne lévő katechin jelentősen gátolja a szájban lévő baktériumok cukorátalakító tevékenységét. Fluor tartalma állítólag erősíti a fogakat. Fogyasztása nem ajánlatos cukorral, mert akkor teljesen elvész a fogszuvasodást gátló hatása.

A zöld tea koffeint is tartalmaz. Míg a kávé koffeintartalma a gyomorban szívódik fel, így lökésszerűen hat a szervezetre, de hatása rövid ideig tart. A koffeintartalma a belekből szívódik fel, így élénkítő hatása később jelentkezik, viszont tovább tart.

Remek zsíroldó hatású. Naponta háromszor egy csésze tea elfogyasztása az étkezések után, s havonta egy-két kilóval csökken az ember súlya. A gyomorba került zsíros ételek lebontásában játszik nagy szerepet, segíti az emésztést.

A zöld tea csökkenti az agyvérzés kialakulásának esélyét, és jót tesz a migrén ellen.

Komoly klinikai kutatások bizonyítják, hogy a zöld tea rendszeres fogyasztása segít az Alzheimer-kórral járó hanyatlás lassításában, megállításában.

A zöld tea fogyasztásáról

Nagyon sokat veszít a hatóanyagaiból, ha forrásban lévő vízbe tesszük bele, így ajánlatos 60 és 80 fok közötti hőmérsékletű vízben áztatni. Áztatási ideje másfél perctől öt percig terjedhet, majd szépen lassan kortyolgassuk. A zöld tea jellemzője, hogy többször is ki szabad áztatni. Általában kétszer, de van olyan, amit 4-5 alkalommal is fel lehet használni. Többszöri felhasználáskor növeljük az áztatási időt.
Rendkívül alkalmas a napi folyadékmennyiség bevitelére télen és nyáron egyaránt.

Hasonlóan érdekes natúrkozmetikummal kapcsolatos témákat olvasnál? Csatlakozz Facebook oldalunkhoz!

Ajánlott cikkek