Dark Mode On / Off

Többszáz kistermelő volt az idei OMÉK-on

Nagyjából 800 kistermelő mutatkozott be az OMÉK 2017 rendezvényen, mely az ország egyik legnagyobb élelmiszeripari kiállítása és vására. A Kiskunság térsége sorakoztatta fel a legszínesebb gazdálkodói réteget.

A sorok között sétálva egyre több fiatal gazdálkodó mutatkozott meg, ami nagy öröm a mezőgazdaságnak, hiszen nemcsak a Fiatal Gazda Program hatott kedvezően a mezőgazdaság megifjulására, hanem az az európai tendencia is, ami mostanában megfigyelhető. Ha lassan is, de a mezőgazdaságból élők kor szerinti eloszlása egyre kezd áttolódni a fiatalok felé.

Egy időben attól féltünk, talán még most is sokan ezt vallják, hogy kiörgedőben vannak a termesztésből élők, és hamarosan eltűnnek a kis helyi piacok. Ahogy az idei OMÉK is bizonyította, egyre több 40 éves kor alatti kistermelő jelent meg, szebbnél-szebb kínálattal.

Nagyon sokat számít a modern arculat

Mi jellemző a mezőgazdaság új korszakára?

Ahogy fiatalodik a kistermelői, termelői réteg, úgy változik vele együtt a piaci megjelenés és a marketing is. Ha csak a Kiskunság termelői között végignézünk egyre több modern arculattal találkozhattunk. A piaci értékesítésben már nem a klasszikus „kockásterítős” hangulat uralkodik, inkább csak visszacsempészik a hangulatot a termékekbe. A népi motívumok természetesen helyet kapnak a cégérekben, de a fő irányvonal a letisztult és modern, kifinomult arculat lett. Ugyanez igaz a többi régióra is, de mint Kiskunság térségi kistermelő, mi így látjuk a saját vidékünk fejlődésén.

A Gourmet&Delicious standjának hangulata egy kis gourmet bolthoz hasonlított

Élen a kistelepülésekkel

Rengeteg telepüésről érkeztek a gazdálkodók, és több olyan falu is megmutatkozott, nem is egy termelővel, akik lélekszámukhoz képest nagy lépést tettek előre. Tabdiból a kiállításon két már ismert kistermelő volt jelent a rendezvényen (Chili Farm – Sirató Falatok (Varga Viktor, kistermelő), pokolian csípős chilikrémjeivel és a Gourmet & Delicious – DesszertTészta (Varga Szabolcs, kistermelő) a gluténmentes tésztáival és tésztamártásaival). A kis település több neves gazdálkodót is fel tud mutatni – mint például a Sinkovicz és Kiss Borászatot, akik idei Néró Rozé boruk igazi remekmű lett nem csak helyi viszonylatban, ami az 1200 lakoshoz mérten nagynak tekinthető.

A nagyobb települések is széles szortimenttel mutatkoztak be

Soltvadkertről is már ismert termelőket ismerhettünk meg, élen a HÍR védjegyes Rita Házi Szörpfőzdéjével (Molnárné Kárász Rita kistermelő), aki az idei OMÉK-on több standon is megtalálható volt. De említésre méltó díjnyertes mézeivel a keceli Bóna Zoltán Méhészete is, aki immáron sokadik díját nyerte el. Kifejezetten ízletes mézeivel nagyszerű kínálatot mutattak be.

Izsákról Máthéné Paksi Katalin gyógynövényes készítményeit is sokan kóstolták. Kiskőrösről is többen jelen voltak, mint például a sör és borkülönlegességeket, italokat gyártó Apodis Kft, vagy a Juhász Illésné medvehagymás termékei és már méltán ismert sült teái.

A teljesség igénye nélkül még rengeteg kistermelőt lehetne bemutatni és megemlíteni, de akit bővebb termelői lista érdekel, eléri az OMÉK2017 weboldalon a teljes kiállítói listát is.

A tabdi Sirató Falatok nagy sikert arattak

Bízva abban, hogy a jövőben is egyre többen kezdenek el gazdálkodni, a magyar mezőgazdaság is újra fellendülhet, hiszen a klímánk lehetővé teszi, hogy Európa szinten újra méltó helyet képviseljünk a mezőgazdasági termelésben és élelmiszer előállításban. Az őszinte élelmiszerek korát éljük, és ez a vásárlóközönség igényeiben is megmutatkozik. A tartósítószermentes, és valódi zöldségből, gyümölcsből előállított élelmiszereké lesz a jövő, ahol a vásárlók fogják eldönteni ki marad a piacon hosszútávon. Nem verseny ez, hanem egy ésszerű és a fenntartható mezőgazdaságot erősítő irány.

A Chabo újabb jó példa a lendületes fiatalokra és a letisztult arculatra

Az látszik, hogy a kistermelői marketinget erősíteni kell, mind szakmailag, mint kommunikációjában, de ha ebben erősödni tudunk, akkor a kistermelői világ is élen járhat Európában. A kistermelőknek szóló marketingfilozófiát folyamatosan fejlesztjük, bővítjük, javítjuk, és akik hozzánk fordulnak, örömmel segítünk, hiszen az összefogás sokat lendíthet a fenntarthatóságon és a jövedelmezőségen is. Hamarosan weboldalunkon is bővebben olvashattok a praktikákról, kistermelői marketingről is, mert csak a folyamatos tanulás és fejlődni akarás hozza meg a várt sikert!

(Bélyegképen a Kamra-Túra Homokhátság Egyesület standján Gyulai Zita, kistermelő kóstoltatja díjnyertes lekvárját

Főoldali slider-képen Varga Szabolcs a G&D standján tésztát kóstoltat.)

Ajánlott cikkek